top of page

Релокація українських компаній — дослідження

AIN.Business разом із провідним виробником, дистриб'ютором і найбільшим в Україні ритейлером зоотоварів, харківською групою компаній Suziria Group опублікували дані дослідження про те, як українські бізнеси організовували свій переїзд до західних областей України, з якими викликами стикнулися та як відновлювали свою роботу.

 
Релокація українських компаній — дослідження

Оскільки від початку повномасштабної війни український бізнес зіткнувся із нечуваним раніше викликом, щоб захистити людей та відновити роботу, багато українських компаній переїхали на захід України: лише за перший місяць війни у нові регіони переїхала понад сотня бізнесів.

Організувати такий переїзд важко, навіть якщо ви — IT-компанія і перевозите людей лише з ноутбуками. А коли ви велике виробництво — релокація команди, цехів, обладнання перетворюється на завдання із зірочкою.


AIN.Business спільно з Suziria Group провели опитування серед тих компаній, які мають цей досвід, а також детальніше вивчили кейс виробничої гілки групи компаній — Suziria Production, яка у вересні 2022 року запустила виробництво в Калуші, розподіливши навантаження між новим і першим своїм виробництвом у рідному Харкові.


Як українські компанії релокується на захід України?


Після початку повномасштабної війни українські компанії змушені були масово переїжджати від обстрілів уперше з часів Другої світової. Підприємства організовували переїзд і самотужки, і за допомогою урядової програми від Міністерства економіки. Компаніям, які подають заявки на участь у ній, програма надає безоплатну допомогу бізнесу в переміщенні свого обладнання на безпечні території, пошуку виробничих приміщень та розселенні працівників (детальніше про те, як це все працює, можна прочитати на сайті Кабміну).


Лише за перші два місяці від початку війни більш як 1100 компаній почали евакуацію своїх бізнесів, а понад 400 вже перевезли їх частково або повністю, за даними видання LB. Переїжджали представники геть різних індустрій: від IT та роздрібної торгівлі й до підприємств металургійної та хімічної галузей, малий, середній та великий бізнеси.


Наприкінці травня 2022 року, за даними Мінекономіки, понад 600 компаній уже завершили переїзд із небезпечних областей по урядовій програмі, і з них 390 вже відновили роботу в західних регіонах нашої країни. Обладнання в таких випадках перевозили за допомогою залізниці, поштових операторів або ж власними силами. Уже на липень за цією програмою переїхали 678 підприємств, і з них 68% (467 компаній) повернулися до роботи.


Найпопулярнішими напрямками для релокації були й залишаються Закарпатська, Львівська, Чернівецька, Тернопільська, Івано-Франківська, Рівненська та Вінницька області.


В рамках дослідження було опитано про релокейт до західних областей 16 компаній із різних сфер: серед них були IT-бізнеси, медичні та транспортні компанії, фінансові установи, фармацевтика та агробізнес, ритейл, фітнес-клуби та кав’ярні.


Відповіді розділилися навпіл: 50% респондентів перенесли свій бізнес на захід України частково, а ще 50% — повністю. Серед популярних напрямків переїзду: Харків — Львів, Харків — Калуш, Київ — Чернівці, Запоріжжя — Львів, Суми — Львів.


З-поміж опитаних компаній 13% переїжджали за допомогою урядової програми, про яку ми писали вище, 63% переїжджали власним коштом. Решта 24% — завдяки програмі релокації, і підтримці місцевої влади.


18,8% з опитаних шукали працівників на новому місці, ще стільки ж перевозили команду. Решта перевозили частково, і частково винаймали людей на новому місці.


81% інвестував у релокацію до 1 млн грн, ще 12,5% — від 1 до 5 млн грн, а 6,3% респондентів довелося витратити понад 5 млн грн, щоб перевезти свій бізнес у відносно безпечні регіони країни.

Компанії також розповіли, на що вони звертали увагу при перевезенні свого бізнесу:

  • розвинена інфраструктура та зручна транспортна розв’язка, великий вибір офісів, адекватні ціни на житло, можливості розвитку для дітей співробітників;

  • наявність ресурсів для перезапуску бізнесу в новому місці;

  • пропозиції від місцевої влади (враховуючи, що компанія розглядала західні області ближче до кордону);

  • рівень безпеки регіону та кількість мешканців у конкретному місті, наявність промислових об’єктів під оренду;

  • представники бізнесу звертали увагу на терміни, які б знадобилися для релокації, а також на ті міста, де вже проживали їхні співробітники.

 

Джерело: AIN.Business

Komentáře


bottom of page