top of page

Глобальні портові тренди. Частина 2

Ми уже розповідали, що компанія «Делойт» представила Global Port Trends 2030 – результати глобального дослідження про тенденції в портовій індустрії з прогнозом до 2030 року. У попередній статті ви дізналися про першу п'ятірку глобальних трендів, а сьогодні розповімо вам про наступну.

 
Глобальні портові тренди. Частина 2

Тенденція 6: формування нових ланцюжків створення цінності продукту


В результаті посилення регулювання з боку суспільства (moral social license to operate), очікувано зросте інтерес до сталого розвитку як конкурентної ціннісної пропозиції. Парадигма «великий, більший, найбільший» зміниться на «зелений, більш зелений, найзеленіший».


Як приклад:

  • Порти Антверпена й Амстердама активно інвестують у розвиток інфраструктури з використанням водневої енергетики для підвищення своєї екологічності.

  • Багато терміналів, які працюють на викопному паливі, шукають фінансування та розробляють стратегії для реалізації «зелених» проектів (виробництво біопалива, конверсія водню й аміаку, перетворення відходів на хімікати тощо).

У 2030 році:

  • конкурентну перевагу портам може забезпечити лише збільшення інвестицій у відновлювану інфраструктуру.

  • щоб залишатися високоефективними, успішні порти будуть підтримувати «зелені» екосистеми.

  • сталий розвиток є основним вектором докладання зусиль для європейських і (меншою мірою) американських портів.


Тенденція 7: використання альтернативних торговельних шляхів


В результаті глобального потепління Північний морський шлях і трансполярний прохід можуть стати гідною альтернативою для морських перевезень.


У 2030 році:

  • разом із появою нових торговельних шляхів будуть розвиватися і нові порти, що призведе до посилення економічних і геополітичних інтересів.

  • регіони, через які проходять ці шляхи, отримають істотні вигоди від реалізації потенціалу портової діяльності.

  • однак кілька розвинених регіонів, зокрема Єгипет, Сінгапур, порти в Центральній і Південно-Східній Європі, можуть постраждати.


Тенденція 8: збільшення стратегічних інвестиційних програм


У зв’язку зі змінною економічного балансу світові держави, такі як Китай, вже реалізують певні ініціативи для зміцнення своєї позиції в глобальних торгових мережах, тим самим впливаючи на існуючі торговельні моделі.


Як приклад: інвестиції в проект «Один пояс і один шлях» надходять з усього євразійського континенту, від Великобританії до Кенії й Індії.


У 2030 році:

  • ініціатива «Один пояс і один шлях» допомагає розвивати нові морські торгові шляхи за участі країн, що розвиваються, де активно покращують портову інфраструктуру.

  • традиційні торгові шляхи можуть відчути на собі ефект заміщення на залізничні перевезення в результаті реалізації цієї ініціативи.

  • крім того, «Один пояс і один шлях» може несприятливо вплинути і на контейнерні порти, які домінують у західному світі сьогодні.


Тенденція 9: оптимізація стратегії для створення нового конкурентної переваги


Порти, які орієнтовані на сталий розвиток і використання високотехнологічних рішень, забезпечують собі нові конкурентні переваги, тим самим знижуючи важливість їх місця розташування.


Як приклад: існують сотні прикладів портів, які перефокусували свої стратегії на цифровізацію, використання поновлюваних джерел енергії, розширення діяльності у провідних секторах економіки або виходу на нові. Тип стратегії повністю залежить від місцевого контексту і очікуваного рівня попиту в регіоні.


У 2030 році:

  • розвинені порти будуть акцентувати увагу на технологіях і сталому розвитку.

  • порти, що розвиваються, будуть спрямовувати свої зусилля на вирішення інших завдань, таких як подальший розвиток і розширення базової портової інфраструктури.

  • регіональні відмінності будуть ставати все більш вираженими.


Тенденція 10: більш тісна співпраця


Збільшення зарегульованості, тиск на маржу і технологічний прогрес ведуть порти і перевізників до необхідності розширеної співпраці.


Як приклад:

  • порти Антверпена і Зебрюгге перейшли на останній етап злиття.

  • порт Гент і морські порти Зеландії об’єдналися в кластер Порти Північного моря – унікальне транскордонне співробітництво.

  • італійські порти об’єдналися в 2017 році.

  • флоридські порти тісно співпрацюють між собою, чим приносять своєму штату значну вигоду. Їм легше отримати фінансування під проекти, які створюють нові робочі місця.

У 2030 році:

  • оптимізація ланцюжків постачань і підвищення прозорості сформують нові формати співпраці.

  • очікується, що з метою підвищення ефективності порти будуть співпрацювати тісніше, об’єднуючись у синергійні кластери.

  • ця тенденція не найкращим чином вплине на суднових брокерів і експедиторів – традиційних учасників портової екосистеми.

  • існує велика ймовірність того, що на ринку портів з’являться компанії, що створюють додану вартість, які успішно адаптували свої операційні процеси до цього нового прозорого і взаємозалежного середовища.

 

Джерело: "Делойт"

bottom of page