Під час активної фази карантину купівельна активність на первинному ринку знизилася на 40%. З кінця травня попит на ринку поступово відновлюється, проте, чи змінилися тенденції?
Український покупець дуже обережний при купівлі житла, а інформаційний тиск на тлі кризи зробив його ще чутливішим. Клієнти, які купують нерухомість для збереження своїх заощаджень, – хвилюються за ліквідність цих квадратних метрів. Для тих, хто купує житло для родини, а не подальшої оренди, чи перепродажу, це, ймовірно, разова покупка на все життя, а отже, помилка при виборі новобудови буде дуже болісною. При комунікації з обома типами покупців перед забудовником стоїть виклик – пояснити, що входить у вартість квадратного метру: якісні будівельні матеріали та наповнення квартири, навколишня інфраструктура, сервісне обслуговування тощо. Отже, як трансформувався попит у клієнтів девелоперського ринку.
Тенденція №1 – соціальне дистанціювання із сусідами
У короткострокових тенденціях карантин значно вплинув на вподобання та вибір покупців. Вимушена ізоляція змусила людей переглянути вимоги до комфорту свого помешкання. Одним із ключових чинників при виборі стало місце розташування – житлові комплекси близькі до рекреаційних зон або заміська нерухомість.
Навесні попит на заміські котеджі зріс на 10–35% залежно від локації та сегмента помешкання.
Тенденція №2 – комплекси, де є все для життя, роботи, розваг
Високими стали вимоги до інфраструктури: житло тепер не просто для життя, а і відпочинку, роботи, активного дозвілля. Концепція «місто в місті» трансформувалась у «комплекси, де все є». Хоча й тенденція mixed-use житлових проєктів набирала обертів останні кілька років, бо була потреба зменшити щоденну міграцію містян та розвантажити центральні частини українських міст. Сьогодні йдеться ще й про безпеку людей. Новий тренд зазначає також НБУ: вимушена самоізоляція збільшила попит на об’єкти підвищеної комфортності, що спроектовано за концепцією live-work-play.
Тенденція №3 – більша площа оселі
Клієнти також переглядають площу квартири, яку хотіли придбати до карантину. Тепер надають перевагу більшій квадратурі, додатковій кімнаті – для просторої вітальні, чи робочого кабінету. А наявність балкону, тераси, чи прибудинкової території тепер не лише перевага, а й потреба та запит клієнта.
Тенденція №4 – квадратні метри як інвестиція
Турбулентний період краще пережити, інвестуючи в надійний актив – нове житло на первинному ринку. Це вже традиційний підхід багатьох українців у підготовці до кризи, коли є ризик втрати заощаджень. Досвідчені інвестори знають, що прибутковість інвестицій напряму залежить від рівня ліквідності квадратних метрів. Тому при пошуку насамперед враховують якість забудови та навколишньої інфраструктури.
Тенденція №5 – здані об’єкти, чи комплекси на фінальних стадіях будівництва
Зараз все менше інвесторів готові купувати житло в об’єктах на початкових етапах будівництва. Навіть можливість розтермінування виглядає не такою привабливою, якщо є ризик замороження проєкту. Під час карантину, через недостатній запас ліквідності девелоперів, будівництво близько 20% об’єктів у найбільших містах України тимчасово зупинилося й без додаткового фінансування не відновиться. Тому квартири в комплексах з максимальною готовністю, або у зданих об’єктах мають перевагу та більший попит серед клієнтів.
Тенденція №6 – змінюється культура споживання
Коронакриза змінила споживчу поведінку переважної більшості людей в напрямку більш відповідального споживання vs марнотратства. Це призведе до звички накопичувати заощадження для більш дороговартісних покупок, зокрема нерухомості.
Bình luận