Розвивати бізнес шляхом особистих ресурсів власників і доходів компанії - можливо

Бутстрепінг - одна з інвестиційних стратегій стартапу/бізнесу, що передбачає створення його власним коштом і своїми зусиллями, тобто без сторонньої допомоги й залучення зовнішніх інвесторів.

 

Дослівно бутстрепінг перекладається з англійської як «затягнути ремінці на взутті». Річ у тім, що у Великобританії у XVIII–XIX ст. побутував вислів to pull oneself up by one's bootstraps – «витягувати себе з болота за вушка на черевиках». Сенс цієї фрази зводився до того, що людина намагається зробити щось неможливе (витягнути саму себе з болота). Надалі термін почали застосовувати в значенні «зробити щось самостійно, без будь-якої сторонньої допомоги».


Тобто, компанія, яка послуговується бутстрепінгом, запускається або розширюється виключно шляхом особистих ресурсів власників і доходів компанії.


Важливо розуміти, що той, хто веде підприємницьку діяльність виключно за власні кошти не можна одразу назвати бутстрепером, адже бутстрепінгом є свідомо обрана стратегія розвитку стартапу чи компанії зі своїми принципами та методами. Вона дає позитивні результати, лише у тому випадку, якщо розумно застосовувати її правила.


Суть стратегії полягає в правильному використанні вже наявних ресурсів і креативному підході до розв’язання бізнес-завдань. Ресурсами підприємства можуть бути не тільки гроші власників, а й інші форми вкладів у розвиток і просування компанії.


Які можливі методи фінансування при застосуванні цієї стратегії?

  • Перш за все - це власний капітал. Інвестування компанії відбувається власним коштом, особистими доходами й заощадженнями;

  • Кредити та борги. Не надто приємний метд - у підприємця може з’являтися невелика особиста заборгованість;

  • Творчість і зв’язки. Власник робить свій вклад у розвиток компанії завдяки бізнесовим зв’язкам;

  • Експлуатаційні витрати. Ставлення до них найприскіпливіше: вони є мінімальними, до того ж обов’язково аналізується їхня ефективність. Не передбачаються й витрати, які можуть дати прибуток у майбутньому;

  • Мінімізація запасів. Компанія орієнтується на швидкій обіг запасів, тому виготовляє невеликі партії тільки ліквідної продукції;

  • Фінансування шляхом субсидій. Використання різних державних програм, які дають змогу підприємцям відтермінувати сплату податків, знизити відсоток обов’язкових платежів або скористатися спрощеною системою оподаткування;

  • Доходи від продажів. Гроші для ведення бізнесу надходять від продажів.

Варто також звернути увагу на основні переваги цієї стратегії:


Незалежність і контрольованість. Без зовнішніх інвесторів капітал засновників і контроль над компанією не розмивається. Засновники самі собі боси й відповідальні за всі важливі рішення в роботі й розвитку компанії. Так бізнес рухатиметься в бажаному напрямі відповідно до бачення засновників та їхніх цінностей, без жодного впливу з боку інвесторів. А в разі успіху справи підприємець отримає собі всі прибутки.


Зосередженість на розбудові бізнесу, а не на пошуку інвесторів/джерел фінансування. Підприємець концентрується на основних аспектах бізнесу, як-от продажі та розроблення продуктів. Через обмежені пропозиції інвестицій альтернативні варіанти, зокрема рефінансування активів і торгове фінансування, стають частиною норми.


Інвестиційна привабливість. Самостійне створення фінансової основи бізнесу є дуже привабливим чинником для майбутніх інвесторів. Інвестори, банки чи венчурні компанії набагато впевненіші у фінансуванні тих підприємців, які самотужки поставили бізнес на ноги, вміло організувавши роботу та створивши оптимальні умови для його розвитку.


Бутстрепінг - це частина історії багатьох успішних компаній, серед яких Braintree, Envato, AnswerLab, Litmus, iData, BigCommerce, MailChimp. Великі відомі корпорації, як-от Dell, Facebook Inc., Apple Inc, Clorox Co., The Coca-Cola Co., Hewlett-Packard, Microsoft, Oracle Corp., eBay Inc., Cisco Systems Inc. теж починали з такої стратегії фінансування як приватні невеликі бізнеси.

 

Джерело: Будуй своє