Канада – північноамериканська країна площею 9,9 млн кв. км (у 16 разів більше за Україну) та з населенням, трохи більшим за 36 млн. Це – федерація, що складається з 10 провінцій та трьох територій, кожна з яких має унікальні «смаки» у питаннях імпорту, мита, податків, законодавчого регулювання, тощо. Наприклад для реєстрації компанії в Канаді потрібен локальний директор, але в Британській Колумбії – ні.
61% від усього населення Канади проживає у двох провінціях – Онтаріо та Квебеку. Для життя канадці надають перевагу містам, найбільшим з яких є Торонто. Будучи багатокультурною та багатомовною країною (на федеральному рівні визнано дві державні мови – англійську та французьку), велика кількість різних націй зберігають свою культуру та традиції. За останні роки збільшився потік до Канади іммігрантів з Азії. А це означає, що при позиціюванні продукту та переговорах потрібно враховувати, що ваш клієнт може бути зі звичками та традиціями, не притаманними Північній Америці.
Корінні жителі (First nations) складають майже 5% від загального населення – це приблизно 1,7 млн людей. Цікаво, що середній вік корінної частини складає 32 роки (на цілих десять років молодше за решту населення). Але загалом, канадці – це старіюча нація: очікується, що у 2031 році чверть населення країни буде старшою за 65 років. І це також варто враховувати при визначенні цільової аудиторії для своєї продукції під час підготовки до її експорту.
З ким торгують канадці? Канада імпортує товари та послуги з більшості країн земної кулі, входить до десятки торгових лідерів та відповідає за 2,2% світового імпорту. Найбільше вона імпортує із США, Китаю, Мексики та Німеччини, а експортує – до вищезазначених країн, а також Великобританії та Японії.
Канада є одним із провідних імпортерів світу, і це – вагома причина для максимально відповідального ставлення та високих вимог до усього, що надходить ззовні. Канадський імпортер відповідає за якість продукту перед державою, цього ж він вимагатиме і від експортера-постачальника.
Якими є вимоги до іноземних товарів? До Канади заборонено ввозити продукти, що можуть завдати шкоди здоров’ю/життю людини. Такі товари або знищують, або відсилають назад за рахунок постачальника. Canadian Food Inspection Agency – агенство, створене, серед іншого, для перевірки імпортних харчових товарів; понад 7000 робітників піклуються про те, щоб продукт, який не відповідає стандартам, ніколи не потрапив до країни.
Майже все, що потрібно знати про стандарти і вимоги до продуктів харчування та медикаменти, можна знайти на ресурсі Ask CFIA. Ще один корисний інструмент – це AIRS CFIA: тут можна легко дізнатися про вимоги до різних продуктів.
Стандартизація товарів та митниця в Канаді – складний, але виважений механізм, складові якого працюють злагоджено, доповнюючи одна одну. Майже всі органи та структури мають вичерпну інформацію на своїх веб-сайтах і терпляче відповідають на телефонні запити.
Інформація про канадський імпорт/експорт є у вільному доступі – зокрема, сайт CBSA має Step By Step Guide, який у подробицях описує процес імпорту до країни; на цьому ж сайті можна отримати список товарів та вимог до них (включно з товарами, які заборонено імпортувати).
Майте на увазі, що при імпорті товар може бути затримано на необмежену кількість часу до з’ясування (за рахунок імпортера), тому це варто врахувати в плануванніконтексті часу та бюджету. Окрім того, при визначенні походження товару враховується вартість і походження матеріалів, з яких його зроблено.
Логістична складова експорту до Канади при ретельній підготовці не має викликати труднощів – митна очистка товарів у країні кленового листа має спрощений вигляд і може проводитися дистанційно. Прорахувати тарифи на доставку вам допоможе сайт searates.com.
Як продавати? Щодо каналів продажу в Канаді варто звернути увагу на декілька моментів. Одним з цікавих каналів може стати департамент держзакупівель Public Services and Procurement Canada, що в середньому щорічно робить закупівлі на 18 млрд канадських доларів, включно з великою кількістю імпортних позицій. На порталі buyandsell.gc.ca можна зареєструватися для участі у держтендері, а за наявності питань до порталу можна зателефонувати до довідки +18008111148, де, як нас запевнили, дадуть ретельну відповідь на доречні запитання. Держслужбовці відчувають себе морально зобов’язаними відповідати на питання зацікавлених експортерів. Цим можна з розумом користуватися.
У Канаді дуже професійно працюють галузеві асоціації, з якими радяться торгові представництва, та які також допомагають своїм членам в міжнародних відносинах. Контакти таких асоціацій можна знайти на сайті Canadian Chamber of Commerce.
Ще одна цікава організація, що займається розвитком торговельних відносин за такими країнами, як Україна, – це TFO Canada. На веб-сторінці цієї установи можна знайти багато порад щодо експорту до Канади та зареєструвати свою компанію в каталозі, щоб просувати свій товар серед місцевих баєрів.
У Канаді проживає одна із найбільших в світі українських діаспор – 1,3 млн людей. І хоча навряд чи її можна використовувати як канал продажів, але значну кількість спеціалістів українського походження можна знайти майже в кожному секторі країни. Ці знайомства доречно використовувати для отримання інших контактів в галузі та інформації про ринок.
Додатковим каналом для промо в Канаді можуть бути щорічні фестивалі української культури.
Юридичні особливості експорту в Канаду. Особливу увагу потрібно приділяти юридичним аспектам. Наприклад, у багатьох випадках діє прецедентне право, що враховує велику кількість кейсів за сторіччя. При цьому юристи дуже вузькоспеціалізовані – як у галузях права, так і територіально (у конкретних провінціях).
Дуже важливе питання – захист інтелектуальної власності. У Канаді є великий загал юристів, що спеціалізуються саме на позовах до брендів, які порушили чиїсь інтелектуальні права. Тому перед виходом на ринки цієї країни варто ретельно перевірити назви ваших брендів.
У цілому канадці досить консервативні. Всі серйозні твердження мають озвучуватися з посиланням на достовірне джерело. Але в цьому є й вагомий позитив: усі вони схильні чітко слідувати встановленим правилам та домовленостям. Існує культура фолоуапів та ведення нотаток зустрічі.
Comments