Тренди ринку складської логістики

Олександр Ісаченко, засновник компаній CoreTeka і WareTeka, розповів, як функціонуватиме складська логістика 2021 року, а також які інновації допомагатимуть компаніям протистояти кризі.

 
Тренди ринку складської логістики

До пандемії коронавірусу більшість компаній використовувала метод управління запасами Just-In-Time («якраз вчасно»). Зміст цього методу полягає в тому, що товар надходить саме тоді, коли він потрібен для виробництва. Завдяки цьому методу бізнес знижував витрати на утримання складських площ.

Проте, пандемія коронавірусу зіграла злий жарт із цією системою. Закриття кордонів і фабрик призвело до дефіциту матеріалів. Як наслідок, постачання готових продуктів скоротилися, а ціни на них зросли.

Навіть такі компанії, як Apple і Ford постраждали від відсутності запасів. Як зазначає видання The Guardian, компанія Apple була змушена скасувати випуск iPhone 12, а Ford заявила, що може втратити до $2 млрд прибутку.

Світові ланцюги постачання не встигли відновитися після пандемії, як стався новий "удар" – контейнеровоз Ever Given сів на мілину та заблокував Суецький канал. За даними Business Insider, це могло стати причиною дефіциту товарів повсякденного вжитку й меблів. Відомо, що на судні перебувало понад 100 контейнерів компанії Ikea. Також постраждали бренди H&M, Nike, Unilever, що перевозили товари.

Які інновації допомагають контролювати​ запаси на складах?

Big Data Analytics – тренд, що надовго залишиться в складській логістиці. Використовуючи великі дані, можна моделювати процеси й прогнозувати потреби виробництва. Зараз багато логістичних провайдерів, зокрема й в Україні, впроваджують на своїх складах технології Big Data.

Наприклад, компанія Zammler розробляє Logistics Management System, що має об'єднати TMS, WMS, CRM, GPS і системи безпеки, збираючи великі дані для різних цілей.

Розширення географії пристуності

Щоб уникнути збоїв у ланцюгах постачання й забезпечити швидке доставлення кінцевому споживачеві, компанії намагаються диверсифікувати свої складські потужності – розширити географію присутності. Однак створення великої складської інфраструктури вимагає часу та значних фінансових витрат.

Усе більше підприємств передають аутсорсинг складської логістики 3PL-операторам. Компанії, що здійснюють контрактну логістику професійно, мають широку мережу складів у різних регіонах.

Згідно з дослідженням Shopify, через різкий стрибок у розвитку сегмента електронної комерції, попит на великі центри виконання замовлень серед онлайн-ритейлерів зріс на 51%. Щоб налагодити свої складські мережі, компанії співпрацюють з 3PL-операторами. У звіті вказується, що завдяки такій тенденції ринок контрактної логістики зросте практично вдвічі й сягне $408 млрд вже в першій половині цього десятиліття.

Обробляти більше замовлень

2020 року кількість онлайн-замовлень побила всі рекорди. За прогнозами, тренд на онлайн-шопінг ще довгий час залишиться в пріоритеті. Але з розвитком електронної комерції компанії відчувають підвищене навантаження на склад.

Наприклад, для того, щоб обробляти замовлення, «Нова Пошта» використовує 3 логістичних термінали – Київський, Хмельницький і Львівський. Їхня загальна пропускна здатність наприкінці 2020 року становила майже 50 000 вантажів на годину.

Однак компанія пішла ще далі. У січні 2021 року «Нова Пошта» запустила другу чергу Київського інноваційного терміналу (КІТа). Завдяки цьому один тільки КІТ може обробляти до 50 000 посилок на годину, а загальна пропускна здатність становила майже 80 000 вантажів на годину.

Оскільки вимоги споживачів до термінів доставляння зростають, швидкість обробки замовлень на складі стає конкурентною перевагою.

Як інновації сприяють збільшенню продуктивності складу

Один із головних трендів складської логістики – це автоматизація. Найяскравіший приклад впровадження таких рішень – компанія Amazon. Її роботи здатні виконати рутинну операцію за 15 хвилин, тоді як людині знадобиться більш ніж година на аналогічну дію.

Автоматизація – це дороге рішення, що можуть дозволити лише великі компанії. Але й в Україні його активно впроваджують на складах. Так, нещодавно великий дистриб'ютор автозапчастин OMEGA спільно з постачальником рішень для автоматизації складу KAPELOU почали впроваджувати AGV-сортування.

Згідно з інформацією KAPELOU, на складі OMEGA щодня обробляють близько 16 000 товарних позицій, велика частина з яких – дрібноштучна продукція. KAPELOU розробив складських роботів для сортування з урахуванням потреб. Вони здатні обробляти до 8000 вантажних одиниць на годину і пересувати вантажі вагою до 5 кг. Це перший подібний проєкт в Україні.

В умовах пандемії складська логістика повинна розвивати гнучкість у процесах – вміти прогнозувати, вибудовувати партнерські відносини й прискорювати роботу. Адже виживає не найсильніший, а той, хто вміє пристосовуватися.

 

Джерело: Mind