Як пройти краш-тест бізнесу

Будь-яка криза – це нова можливість стати краще. Якщо ви розглядаєте ситуацію саме так, то з кожним новим викликом ви стаєте по-справжньому сильнішим. Є гарна звістка – криза має початок, і, відповідно, кінець. І є ще одна добра першина – кризові ситуації справлялися в економіці вже не раз. Якщо у світовій економіці відомі підприємства, історія яких налічує 100, 200, 500 та більше років, це дає надію, що є успішна бізнес-практика.

Питання для всіх полягає в тому, як кожне підприємство впорається з викликом, що вже було зроблено для створення «забезпеченого кріплення», що необхідно робити для того, щоб пройти кризовий шлях і в якому стані і з якими напрацюваннями підприємства вийдуть з кризи.


Заходи, які компанії реалізують в першу чергу:

  • проаналізувати, як COVID-19 впливає на бізнес;

  • проаналізувати, що саме важливо для співробітників;

  • створити антикризовий комітет;

  • актуалізують прописані можливі сценарії розвитку подій антикризовим комітетом;

  • розгорнути антикризові комунікації.

  • застосувати антикризові заходи управління фінансами;

  • розробити засоби/процеси для взаємодії з командами, партнерами, контрагентами;

  • забезпечити готовність лідерів виходити з кризи;

  • забезпечити швидке навчання і перенавчання більшості співробітників.

  • управляти портфелем нових ініціатив.

Основне бізнес-завдання забезпечити функціонування підприємства в умовах кризи, знайти «точки» генерування грошового потоку. Основний фокус – на звіт про рух грошових коштів, а не на звіт про фінансові результати. Основний контроль – показники оборотності, а не показники рентабельності.


Використайте фінансову структуру як інструмент прийняття рішень. Які центри інвестицій необхідно тимчасово зупинити, а по яких, навпаки, прискорити відкриття для отримання додаткових доходів. Які центри виторгу (доходу) можуть забезпечити додатковий потік грошових коштів. Які центри витрат, які не пов’язані з забезпеченням існування центрів доходу та центрів прибутку мають зупинитися. Проводимо аудит своїх центрів доходів, прибутку та центрів витрат з позицій – якій потенціал у відповідних видах діяльності в нових умовах.

Не намагайтеся реанімувати те, що вмирає і не має надії знову дати плоди. Трансформуйте те, що у вас є під нові реалії – це шлях досягнення успіху.

Принципи антикризового менеджменту подібні до принципів керування автомобілем в екстремальним умовах. Подивіться самі:


  • Не гальмуй – рішення призупинити свою діяльність (якщо звісно це не вимагає законодавство та заходи охорони здоров’я) не найкраще. Ринок не буде залишатися пустим. Там де вивільнилось місце, завжди знайдеться підприємство, яке саме в той же час буде тримати та розширювати свої позиції. Взаємодія з контрагентами, яка пройшла випробування кризою буде завжди більш цінною та довготривалою.

  • Повертай кермо в бік заносу – шукай, спостерігай, добирай які нові можливості для бізнесу відкриває криза та нові умови ведення бізнесу: онлайн-комунікація, дистанційні робочі місця (та економія на оренді адміністративних приміщень) – це тільки прості та очевидні можливості, що відкриваються для бізнесу в нових умовах.

  • Принцип «швидко–плавно» – якщо поспішаєш, роби це впевнено та рішуче, але не метушись. Це стосується не тільки поведінки лідерів. Це стосується будь-яких дій. Наприклад, якщо необхідно звільнити 20% співробітників, краще звільнити відразу всі 20%, а не чотири рази по 5%. Краще потім, якщо відчувається нестача брати на роботу тих, кого прийшлось звільнити.

  • Фокусуйте свій погляд на тому місці, де ви збираєтеся виявитися через пару митей – дивитися на крок вперед, не втрачати перспективи та стратегії, криза закінчиться. Такий погляд забезпечує в найбільш тяжкі моменти необхідний обрій погляду та інтуїтивність дій.

  • Концентруйся на тих навичках, в яких ви впевнені найбільше. Важливо, щоб сильні сторони були «натреновані». Вихід з «зони комфорту» в спокійні часи допомагає в кризу бути підготовленим, розуміти на що ти зможеш спиратися.

А також:


  • Кидання лушпиння – означає вміти швидко визначати пріоритети, бачити в своєму бізнесі основне та другорядне, розуміти, що криза як раз і дає можливість побачити що не важливе, а без чого втрачається власне бізнес, роздивитись крізь лушпиння паростки нового.

  • Бути антикрихким означає, що не важливо скільки раз ти падаєш, важливо щоб ти вставав на один раз більше. Чим більше помилок здійснює система, тим кращою вона стає. Помилки допомагають зрозуміти, що не потрібно робити – а це найцінніше знання. Будь-який запуск ракет Ілона Маска не був без затримок, але запуски відбуваються і досягають своїх цілей.

  • Розуміння дилеми ув'язненого як оптимального (найкращого) рішення. Під час кризи ми не заробимо максимально (можемо, але це не на довго), але краще заробити достатньо (і довготривало). Це можливо, якщо будемо кооперуватися з своїми партнерами та контрагентами. Принцип мінімаксу в прийнятті рішень парадоксально ефективний не зважаючи на те, що з можливих доходів обираємо найменшій, а з можливих витрат – найбільшу. Дилема полягає в тому, що взаємне співробітництво дає кращий результат, ніж взаємне зрадництво, але на перший погляд це не раціональний підхід, тому що вибір співпрацювати з корисливою точки зору, є ірраціональним.

  • Бути усвідомленим оптимістом. Це означає розуміти складності та труднощі, але все одно фокусуватися на радості.

Криза це об’єктивна складова бізнес-життя. Економічні кризи відбуваються як в наслідок циклічності розвитку, так і внаслідок ірраціональних дій учасників ринку. Це означає, що антикризовий менеджмент повинен бути складовою частиною загального менеджменту підприємств. Підприємства мають включати в стратегічні плани обов’язковий розділ антикризових заходів оскільки середньострокова циклічність розвитку економіки зазвичай триває 7-12 років. Підприємства мають відрізняти управління ризиком (вірогідну подію) від управління кризою (коли ризики реалізувалися). І якщо системно відноситись до кризового менеджменту, криза дійсно стає новим витком розвитку

Ольга Пестрецова-Блоцька - PhD з економіки, доцент, експерт з операційного, організаційного розвитку компаній і фінансового аналізу, сертифікований бізнес-тренер, CEO консалтингової компанії «Центр бізнес-технологій ТОТ», співавтор економічного бестселера «Бізнес-економіка: 9Z». Консультант Європейського Банку Реконструкції і розвитку щодо організаційного та процесного розвитку малого і середнього бізнесу.

Адреса

вул. Євгена Сверстюка, 19
02660, Київ, Україна

Написати нам

Подзвонити нам

(044) 360-05-63
(095) 068 89 95
(098) 471 58 67