Туристичні оператори в Україні зараз працюють в надзвичайно складних умовах. У період 2017-2020 років галузь розвивалася, а країна покращувала свою конкурентоспроможність. Проблеми в туристичному секторі виникли ще під час пандемії COVID-19, коли через обмеження були закриті аеропорти, готелі приймали мінімальну кількість клієнтів, і суттєво знизився попит на послуги туристичних агентств. Щойно ситуація почала покращуватися, розпочалося повномасштабне вторгнення рф в Україну, що створило критичні умови для підприємств цієї сфери. Попри агресивне і непередбачуване середовище, галузь продовжує свою роботу, намагається відновитися і навіть планує подальший розвиток. Сектор становить приблизно 1,4% від ВВП.
Ринкова ніша українського туризму представлена різними компаніями — від представників малого та середнього бізнесу, до масштабних компаній, що є досвідченими гравцями.
В Україні зберігається попит на медичний туризм, особливо під час воєнного стану. Українські лікарі надають високоякісні послуги за цінами, що на 40-70% нижчі, ніж у Європі, що приваблює іноземних пацієнтів. Популярні напрямки включають стоматологію, пластичну хірургію, кардіологію та реабілітацію.
Екологічний туризм теж має попит, особливо серед жителів мегаполісів, завдяки можливості відпочити в сільській місцевості. Він також сприяє розвитку сільської інфраструктури.
Промислові та ділові тури дозволяють відвідувати об’єкти індустріального сектору, сприяючи налагодженню ділових зв'язків і популяризації українських підприємств.
Вплив війни на галузь
Широкомасштабне вторгнення в Україну вплинуло не лише на внутрішню туристичну галузь, а й на ринок у Європі. Війна підвищила ціни на нафтопродукти та логістику, а також негативно відбилася на настроях європейців, що призвело до проблем із подорожами у Східній Європі в перші місяці війни.
За статистичними даними Всесвітньої туристичної організації, спостерігалось зниження авіарейсів через війну в Україні в таких країнах:
Молдова — на 69%;
Словенія — на 42%;
Латвія — на 38%;
Фінляндія — 36%;
Чехія — 35%.
Втрати світової економіки в секторі туризму через війну в Україні оцінюють в 14 мільярдів доларів. В той самий час, всередині держави надходження до державного бюджету у 2022 році скоротились більш ніж на третину.
Скорочення податків спостерігалось відносно таких підприємств, як туристичні бази, дитячі табори, кемпінги (57%), туристичні оператори (35%) та туристичні агентства (27%). Проте, спостерігався приріст на 46% від діяльності різних пансіонатів та гуртожитків. Дані показники обумовлено тим, що такі об’єкти використовувались як тимчасове житло для переселенців, що були змушені змінити місце проживання через бойові дії.
Також, відомо про пошкодження більше, ніж 99 туристичних об’єктів, але дані є неповними, оскільки є райони, в яких станом на зараз неможливо оцінити завдану шкоду. Найбільша кількість пошкоджених об’єктів спостерігається в Донецькій, Херсонській, Харківській та Київській областях.
Перспективи галузі
Український туризм зміг адаптуватись до умов воєнного стану та трансформувався, використовуючи інші формати. Наприклад, замість туристів, тепер в готелях розміщують дипломатів, різних громадських активістів та соціальних діячів, журналістів зі світових видань, та волонтерів.
Частково відновлено сектор внутрішнього туризму. Звичайно, найпопулярнішими серед українських клієнтів стають більш безпечні регіони країни, зокрема Захід України. Найбільшим попитом у 2023 році користуються поїздки у Чернівецьку, Закарпатську та Львівську області. В той самий час спостерігається зниження прибутків в південних регіонах країни: на Миколаївщині, Херсонщині та Одещині.
Сьогодні існує багато досить оптимістичних прогнозів щодо роботи туристичної індустрії в період після війни. Дійсно, існує суттєвий потенціал для розвитку галузі. В Україні розташовано безліч туристичних атракцій, а увага світу зараз прикута до нашої держави.
Однак, розвиток туризму буде залежати від багатьох факторів, зокрема від якості та швидкості відновлення пошкодженої та зруйнованої інфраструктури, та безпосередньо рівню життя в країні, на який впливає багато економічних, політичних та соціальних факторів.
Ще одним важливим фактором впливу на майбутнє туристичного сектору є потреба в реалізації масштабних кампаній з маркетингу на світових ринках, що має сформувати сприйняття України в потенційних туристів, як безпечне місце для подорожі та відпочинку. При цьому, мова йде як про загальнодержавну маркетингову кампанію, так і рекламу різних туристичних агентств та операторів. Також, необхідно вже зараз просувати українські бренди на міжнародних ринках.
Джерело: YO.MARKET
Comments