Від яких товарів та послуг довелося відмовитися компаніям

Внаслідок пандемії коронавірусу бізнесам довелося блискавично реагувати на зміни, які торкнулися також й регулярних закупівель компаній. Керівник проєкту комерційних торгів майданчика Zakupki.Prom.ua Євген Єременко розповів, від чого відмовились українські компанії, а які товари навпаки отримали попит.

Від яких товарів та послуг довелося відмовитися компаніям

Засоби для боротьби з пандемією – товар року


За даними Zakupki.Prom.ua, у 2020 році у 22 рази зросла кількість тендерів на антисептики, медичні маски, захисні костюми та безконтактні термометри. Раніше їх можна було побачити лише в аеропортах, клініках або при вході на харчові виробництва. А зараз майже кожне підприємство закуповує ці товари для себе чи для допомоги лікарням і некомерційним організаціям. Також компанії 2020 року закуповували експрес-тести на коронавірус або послуги ПЛР-тестування співробітників.


На що бізнеси перестали витрачати кошти?


Компанії практично відмовилися від офлайн-заходів. Український бізнес у 5 разів рідше став закуповувати послуги з організації заходів, оренди приміщень під тимбілдинги або кейтеринг. Окрім того, бізнес також значно зменшив закупівлі корпоративних спортивних заходів, послуг з перевезення співробітників і квитків.


Під скорочення потрапили й рекламні бюджети. На початку пандемії, коли складно було щось прогнозувати, деякі бізнеси просто завмерли й відмовилися від рекламних і інвестиційних витрат. Хтось навіть скорочував кількість співробітників або закривав філії. Як наслідок, кількість закупівель рекламних послуг і продукції значно впала.


Однак ця тенденція не протрималася довго. Уже наприкінці минулого року бізнес адаптувався до нових реалій і почав знову викуповувати рекламні й маркетингові послуги.


Відмовившись від одних товарів, послуг або робіт, компанії почали закуповувати інші.


Що користувалося найбільшою популярністю?


Аудиторські послуги

Є низка компаній, які зобов'язані щорічно проходити аудит. Також деякі бізнеси, які не підпадають під дію закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», добровільно організовують аудит у себе на підприємствах. І ті й інші роблять це через тендери. Кількість таких закупівель 2020 року зросла на 171%.


Комп'ютерна техніка

На 17% зросла кількість закупівель у категорії комп'ютерна техніка. Причин тут декілька. Це й загальна цифровізація, коли українські компанії все більше оптимізують процеси й оновлюють техніку, а також й перехід на віддалену роботу. Тому роботодавці все частіше стали закуповувати зручні ноутбуки, що не поступаються в потужності стаціонарним комп'ютерам.


Будівельні товари та послуги

Попри всі труднощі 2020 року, будівництва не зупиняються. Мережі клінік відкривають нові медичні центри, заправки ремонтують приміщення та змінюють асфальт. А офісні центри й більш дрібний бізнес можуть зробити капітальний ремонт поки співробітники на віддаленій роботі. Кількість таких закупівель зросла вдвічі.


Послуги з прибирання та сортування сміття

Ці категорії зросли вп'ятеро. Компанії почали серйозніше підходити до цього питання, адже коронавірус навчив нас усвідомлено ставитися не тільки до свого здоров'я, а й до навколишнього середовища загалом.

Джерело: Mind