Як працює роботизація складів

Робота складського персоналу потребує великої швидкості та значних фізичних навантажень. За статистикою, деякі склади здатні обробляти більш ніж 10 000 товарних одиниць за день, а в середньому працівники проходять від 12 до 20 кілометрів між полицями за одну зміну. Тож не дивно, що в таких умовах важно швидко та правильно обробляти замовлення і вірогідність помилок, пов’язаних із людським фактором, зростає.

 

Як працює роботизація складів

Саме тому все більше підприємств прагнуть збільшити продуктивність складу та знизити ризики помилок. Тренд активного інвестування в автоматизацію складів став активно розвиватися у 2020 році, коли сегмент електронної комерції почав набирати обертів, адже для онлайн ритейла швидкість і точність збирання замовлень на складах є критично важливими.


Роботи Amazon — наочний приклад того, як автоматизація допомагає збільшити показники ефективності складу. Так, за 15 хвилин вони можуть виконати роботу, на яку працівник складу витрачає більше однієї години.


AGV-роботи


Складська логістика — галузь, де активно впроваджують інновації. Для роботи на складі використовують спеціальних роботів з префіксом AGV.


Розшифровується ця абревіатура як Automated Guided Vehicle (у дослівному перекладі - автоматично керований транспортний засіб). Такі роботи працюють цілковито автономно. Ними не керує водій, а команди не потрібно віддавати з пульта. Завдяки вбудованим датчикам, роботи легко їздять складами та виконують більшість рутинних операцій.


Складських роботів поділяють на:

  • Самохідні роботи-візки. Їх використовують для того, щоб швидко транспортувати та оперувати вантажами на складі. Такі роботи оснащені пыдыймальними механізмами. Вони можуть взяти товар зі складських боксів, розмістити на палеті, перевезти вантаж в потрібне місце та розвантажити його;

  • Буксирувальники. Переміщують тяжкі візки з товарами складами;

  • Палетайзери. Вміють брати вантажі та вкладати їх на палети;

  • Роботи для сортування. Пакують товари. Деякі моделі можуть сканувати інформацію про декілька продуктів. Їх часто використовує сегмент електронної комерції для оброблення товарів поштучно;

  • Дрони. В складській логістиці їх використовують для інвентаризації складу.

Великі компанії практикують використання одразу декількох видів роботів, щоб максимально спростити роботу на складі. Наприклад, палетайзери беруть вантажі з комірок для зберігання, навантажують їх на палети, а автоматичні візки транспортують піддони з товаром у зону сортування, де вже працюють інші роботи.


Світовий приклад роботизації складських процесів - компанія Amazon.


Найбільший у світі інтернет-магазин має у своєму розпорядженні понад 200 000 роботів, вони залучені на складах 180 країн. Розробкою автоматизованих систем для гіганта займається компанія AmazonRobotics (раніше KivaSystems), що перейшла у власність корпорації у 2012 році.


Роботизований склад Amazon використовує системи для автоматичного транспортування товарів. На території складу товари переміщуються за допомогою конвеєрів і навантажувачів, якими керує складський персонал. Зберігаються товари на переносних полицях. Після того, як продукт вноситься в базу даних, система направляє до нього безпілотного робота. Робот підіймає полицю з товаром і транспортує її до оператора, який обирає потрібний продукт. Складські роботи переміщаються по комплексу, орієнтуючись QR-кодами на підлозі. Датчики запобігають зіткненню роботів між собою. Також роботи здатні самостійно заряджатися.



Роботизацією складу може похвастатися не лише американський гігант, а й низка компаній України. Зокрема, у 2020 році великий поштовий оператор “Нова Пошта” почав використовувати роботів на своїх логістичних комплексах у Львові. Компанія закупила роботизовані візки в українського розробника SB Robotics.


Спочатку поштовий оператор тестував ефективність складських роботів, а після почав використовувати їх на постійній основі. Компанія планує використовувати 20 візків на своєму Львівському Інноваційному Терміналі.


Роботизовані візки використовують для того, щоб транспортувати вантажі з зони вивантаження у зону навантаження. Як розповідають у “Новій Пошті”, роботи можуть їздити з максимальною швидкістю до 0,8 м/с. На них можна завантажити до 300 кілограмів вантажів, а буксувати — до 1000 кілограмів.


У жовтні 2020 року великий український дистриб’ютор автозапчастин OMEGA та розробник рішень для автоматизації складу KAPELOU оголосили про співробітництво. Вони анонсували запуск проєкту впровадження на склад OMEGA AGV-сортингу.


Як розповідають у KAPELOU, наразі на складі дистриб’ютора обробляють понад 16 000 товарних позицій щоденно. Більша частина асортименту — це дрібноштучна продукція, котру сортують вручну. До того ж швидкість доставлення є критично важливою. Щоб прискорити оброблення замовлень, на складі впроваджують AGV-сортинг. Це унікальний проєкт в Україні.


Роботи-сортувальники KAPELOU здатні обробляти до 8 000 вантажних одиниць за годину, транспортувати навіть дрібні предмети вагою до 5 кілограмів. Роботи працюють від акумулятора. Повної батареї вистачає на 4 години автономної роботи.


Перший етап проєкту, — інтеграція ПО, — вже впроваджений. Далі планують тестувати шатл для коробок.

 

Джерело: WareTeka