За часів економічних спадів масштаби внутрішнього шахрайства в компаніях традиційно збільшуються. В умовах вимушеного переведення співробітників на віддалену роботу та екстреної зміни бізнес-процесів ці ризики особливо зростають.
Ризики шахрайства можуть виникнути і через нестабільний фінансовий стан постачальників та покупців. Тому вкрай важливо здійснювати моніторинг зміни фінансового становища таких компаній і прогнозувати їхнє можливе банкрутство. Це дозволить своєчасно стягувати дебіторську заборгованість, управляти запасами і знаходити альтернативних партнерів у випадку зривів поставок.
Ризик зростає й у тому випадку, коли інші співробітники знають про те, що в компанії процвітає шахрайство, а реакції керівництва з цього приводу немає. За таких умов у людей формується сприйняття на кшталт “якщо іншим можна, то можу і я”.
Як боротися з шахрайством у компанії?
По-перше, потрібно проаналізувати всі бізнес-процеси, які змінилися в зв’язку з карантином, задля виявлення “слабких місць”. Це можуть бути напрямки, пов’язані з обслуговуванням клієнтів, продажами (особливо коли йдеться про знижки, бонуси покупцям), проведенням закупівель (зокрема, без тендерів).
По-друге, виявити, в яких напрямках вашого бізнесу взагалі можуть мати місце великі ризики шахрайства. Найчастіше, це маркетингові витрати, благодійність і спонсорство, різні консалтингові послуги, інвестиційні проєкти.
Відповідати за це має відділ внутрішнього контролю. Якщо в компанії такого підрозділу немає, то частину консультаційної функції для аудиту можуть виконувати внутрішні аудитори. За відсутності таких співробітників або для перевірки даних, виявлених внутрішніми аудиторами, компанія може звернутись до зовнішніх консультантів. Їхня перевага — у незалежності та більш масштабному досвіді в порівнянні з внутрішніми аудиторами. Вони зможуть швидко провести діагностику та надати рекомендації для усунення ризикових зон і виявленого шахрайства.
Щоб освоїти практичні шляхи ідентифікації, оцінювання та управління ризиками, як на постійній системній основі, так і у випадках виходу із кризових ситуацій - запрошуємо на курс "Управління ризиками", який відбудеться 16-17 вересня. Для більш детальної інформації та реєстрації переходьте за посиланням.
Джерело: KPMG
Comments